pipirnės - mažos, bet stiprios

Pavasaris atbilda atšliaužia atšokuoja - nors ne taip greitai, kaip norėtųsi, bet tos kelios saulėtos valandos kasdien, nesvarbu, ar dar yra sniego kiemo pakraščiuos, ar ne, jau kviečia vilioja sukišt rankas į žemę ir užsiimti, kaip mano vyras sako, asiliuko daržininko veikla :)
Neturiu aš nei sodo, nei daržo, bet išnaudoju ką galiu: gėlytėms - balkoną,o prieskoniams ir žalumynams - palangę. Šita veikla irgi įeina į namų darkymus, taigi turiu būtinai pasidalinti :)
Jau prieš savaitėlę išroviau pernykščių žolelių - palangės gyventojų - likučius. Tiesą sakant, nebuvo daug ką rauti, po žiemos ant palangės ilsėjosi tik keli išstypę krapai, susisukusios petražolės ir jau pradėję gelsti raudonėliai... Išploviau lovelius ir vazonėlius, prikroviau juos naujos žemės (perku universalų durpių substratą) ir susiradau krūvelę sėklų pakelių, kurių jau spėjau prisipirkti laukdama to pavasario. Sėti paprasta - paberkite sėklas ne itin tankiai viena nuo kitos, ir užberkite tiek žemės, kokio storio yra pati sėkla. Itin smulkias sėklytes aš tik paspaudau žemėn pasėjusi ir baigta. Palieju, padedu šiltai ir šviesiai, ir po to kiekvieną rytą vos ne su lupa tyrinėju, kur žemė jau keliasi, kur daigeliai jau kalasi :)
Pirmosios visada išlenda pipirnės (angl. garden cress) - vos per 3-4 dienas. Jas auginti sugebėtų bet kas - net žemė nebūtina, galima sėklytes paskleisti ant sudrėkintos vatos lėkštelėje. Tačiau aš manau, kad naudingų medžiagų vien tik iš vandens nepakanka, todėl auginu jas žemėse, mažame indelyje, kuris kadaise buvo skirtas maistui laikyti. Dangtelis puikiai pasitarnauja kaip lėkštelė, kuri yra būtina, nes visiems talpose auginamiems augalams yra būtinas drenažas., t.y. skylutės indo dugne. Pasėtas sėklytes šįmet užpyliau jūros smėliuku. Pradėjus pipirnes naudoti, tuščiame plotelyje vėl paberiu sėklyčių, taip šviežių pipirnių turiu visada: Tokias kaip nuotraukoje, savaitė po sėjimo, jau galima naudoti. O naudojamos jos gali būti labai įvairiai. Pirmiausia, aišku, maisto gaminime. Pipirnės ne be reikalo turi tokį pavadinimą - jų tiek kvapas, tiek skonis yra aštrūs ir stiprūs. Nenuostabu, nes pipirnės yra garstyčių giminaitės, ir turi tokių pačių eterinių aliejų. Taigi naudokite jas visur, kur prireiks pipirų ar garstyčių gaidelės - salotose, mišrainėse, aptepuose, užtepuose, mėsos, žuvies ir makaronų patiekaluose. Ypač pipirnės tinka ten, kur bus bet kokių šviežių žaliųjų salotų, keptos mėsos, virtų kiaušinių, majonezo. Aš mėgstu tiesiog kelis daigelius užsimesti ryte ant sumušinio ar omleto.
Tačiau pipirnės ne tik pagardina maistą, jos laikomos ir vaistiniu augalu. Pirmiausia dėl to, kad jose gyvas galas mineralų (ypač daug geležies, jodo ir kalcio) ir vitaminų (A, B ir C grupių). Todėl natūraliosios medicinos šalininkai tvirtina, kad pipirnė gali padėti karščiuojant, peršalus, sergant mažakraujyste, sutrikus virškinimui, pakilus spaudimui.
Esu mačiusi ir prekybos centruose, berods Rimi, pardavinėjant sudaigintas pipirnes baltose dėžutėse. Buvo vaisių-daržovių šaldytuve, tekainavo kelis litus, todėl noritys išbandyti gali nebūtinai auginti patys, bet pabandyti rasti parduotuvėse. Aš bėgu dar žemes pakedensiu, vazonines gėlytes persodinsiu :) O kituose įrašuose vėliau papasakosiu ir parodysiu, kaip auginu ir naudoju kitokius prieskonius. Laukiame pavasario :)

8 po to ėmė ir dar prikomentavo:

Anonymous said...

O aš savo pipirnės vis dar sėju :) jau tuoj ir vasara ateis su mano tempais. Aš taip noriu turėt ant palangės žaliuojančių prieskonių, bet pas mane saulė viską nugalabija :(

Lileta said...

As irgi auginu .Mano vyras sako ,kad jos kvepia "sysiuku " :)))Bet man labai patinka :))Ypac i salotas su svieziomis darzovemis .

Puanc said...

Jau mano pipirnės irgi žaliuoja, dėjau į salotas. Puikumėlis. O kai ruošiesi naujas sėti į sunaudotų vietą, išrauni likusius stiebelius? Nes maistui naudodama pipirnes tiesiog nukerpu žirklėmis ir styro tokie stiebukai.

Namų Darkytoja said...

Forelle, tai koks skirtumas, juk ant palangės gali visus metus auginti :) O pas mane atvirkščiai - visi langai ir balkonas į šiaurę, tai taip trūksta tos saulytės...

Lileta, įdomūs tavo vyro uoslės receptoriai :)

Puanc, aš jas ir taip raunu, tai man stiebukų nelieka. O jie nenudžiūva po to? Jei ne, tai išrauk ir viskas, man rodos :)

Luis Portugal said...

Hello
It has a nice blog.
Sorry not write more, but my English is bad writing.
A hug from my country, Portugal

Namų Darkytoja said...

Nice to have visitors from sunny Portugal :) Thanks!

Anonymous said...

Sveiki, puslapis senokas, bet gal atsakys kas ;)
Noriu pasiteirauti - ar tik daigelius valgote? Aš daiginu paverstame stiklainyje, be žemių, tai, vos sudygsta (2-5 mm) ir kapoju viską, t.y. sėklytę su uodegyte ;)

langu valymas said...

Ai žinokit aš dedu viską ant palangių, nesvarbu, kad po to žymiai daugiau langus reikia valyti.. Labai gražu augaliukai, atrodo labiau juos matau, gražesni dygsta.

Post a Comment

Rėžk drąsiai!

Blog Widget by LinkWithin
Search Engine Submission - AddMe