idėjos protingam apsipirkimui

Sekti akcijas ir nepirkti, ko tikrai nereikia, nėra vieninteliai dalykai, kuriuos galite išmėginti, norėdami apsipirkti taupiau. O juk norime ne tik taupiau - norime ir kokybiškiau, šviežiau, greičiau. Todėl šiandien - tiesiai iš mano patarimų skrynelės ir šiek tiek iš asmeninės patirties - viskas apie tai, kaip apsipirkti protingai ir sutaupyti ne tik pinigų, bet ir laiko, nervų bei sveikatos. Komentarai, kaip visada, labai laukiami :)

1. Apsipirkimui, ypač didesniam, protingai pasirinkite laiką. Juk nemėgstate nei eilėse stovėti, nei stumdytis, nei brautis pro "žmones-kamščius", ar ne? Pastariesiems pavadinimą sugalvojo mano vyras - tai žmonės, kurie įsikuria su visu savo prekių vežimėliu viename praėjime užimdami jį visą ir penkiolika minučių renkasi makaronus. Arba atsidaro alaus šaldytuvą, ima skaičiuoti, kaip čia pasiimti kuo daugiau ir kuo pigiau, ir nepastebi, kad kol jie tikrina savo skaičiavimo mintinai gebėjimus, už jų jau lūkuriuoja keli apsisprendę ir labai ištroškę piliečiai :)
Taigi, kada geriausias laikas apsipirkti? Tai labai priklauso nuo parduotuvės dydžio ir darbo laiko, bet daugiausia šansų rasti ją pustuštę yra ryte vos po atsidarymo arba vakare, prieš uždarymą. Tačiau tuo metu galite nerasti visko, ko jums reikia - paprastai ryte dalis šviežių prekių dar būna neatvežta ar nesudėta į lentynas/šaldytuvus, o vakare - jau išpirkta ir nesivarginama papildyti. Todėl, jei tik galite, rinkitės pietų metą. Pirkėjų bus šiek tiek mažiau, o prekių jau pakankamai. Dar įdomus faktas, kurį perskaičiau kažkur kažkada seniai, bet vis nesugalvoju patikrinti - mažiausiai žmonių į parduotuves eina trečiadieniais :)
2. Jei vertinate šviežumą (o kas nevertina?), rinkitės labiau įprastus ir dažniau perkamus produktus. Jų nuperkama daugiau, taigi daugiau ir šansų, kad jie į sandėlį/parduotuvę/lentyną patenka dažniau, todėl yra šviežesni. Labai liūdna, kad dėl šios priežasties Lietuvoje neįmanoma nusipirkti normalaus skonio ir būsenos retesnių ir įdomesnių importuojamų sūrių, mėsos produktų, egzotinių vaisių ir daržovių.
A, dar vienas dalykas dėl vaisių ir daržovių - dauguma jų turi sezoniškumą, ir skaniausi bei pigiausi būna savo sezono piko metu. Todėl tikrai nepirksiu šią savaitę RIMI akcijuojamų mandarinų - visi žinome, kad citrusinių vaisių sezonas žiemą, ir nors siūloma kaina patraukli, beveik sutikčiau lažintis, kad Italijos, Ispanijos ar iš kur ten jie bebūtų atvežti sandėliuose šie mandarinai prastovėjo nuo praeito viduržiemio, kad tiek laiko išlaikytų prekinę išvaizdą buvo papildomai apdoroti chemikalais, ir, nepaisant visų pastangų, jei jau prekybos tinklui buvo pasiūlyti dvigubai ar trigubai pigiau, reiškia, nėra paties geriausio skono ir sultingumo... Apskritai tikėtina, kad nepardavus, gyventi jiems teliko kokia pora savaitėlių...

3. Parduotuvės yra planuojamos ne bet kaip. Jos planuojamos gudriai, remiantis žmonių psichologija ir fiziologija, o vienintelis to tikslas - kad jūs nupirktumėte daugiau. Štai kodėl pienas ir duona išdėlioti taip, kad norint nueiti nuo vieno iki kito, reikia pereiti visą parduotuvę. Arba mėsos produktų lentyna yra pačiame parduotuvės gale. Principas paprastas ir įrodytas - kuo daugiau prekių pamatote, tuo daugiau nuperkate. Taigi eidami tuo ilgu ilgu praėjimu tarp sausainių ir saldainių lentynų link žuvies šaldytuvo, apsižiūrėkite, ar nebuvote paveikti šio principo ir vežimėlyje neatsirado koks pakelis sausainiukų ar šokoladas :)
4. Toliau apie parduotuvių planavimą - prekės lentynose dėstomos taip pat ne bet kaip, o pagal iš anksto paruoštas schemas. Jų tikslas vėlgi toks pats - kad jūs nupirktumėte kuo daugiau tokių prekių, kurias pardavėjui labiausiai apsimoka parduoti, t.y. brangesnių ar su didesniu antkainiu. Tokios prekės išdėliojamos akių lygyje. Jei ieškote geresnės kainos, aukštesnės nei vidutinės kokybės ar nemasinės gamybos produkto, jums teks arba pasistiebti, arba atsitūpti :)
5. Prie kasų žmonės paprastai kažkiek laiko laukia. Kai kurie laukia su vaikais. Būtent todėl ten pastatytos tos lentynos su spalvingomis saldmynų pakuotėmis ir kitokiomis smulkmenomis, pristumti maži šaldytuvai su ledais ar gaiviaisiais gėrimais. Visa tai jūs tikrai apžiūrėsite patys benuobodžiaudami eilėje, o jūsų vaikai iš to paties nuobodulio būtinai užsimanys to ar ano būtent jų akių lygyje padėto šokolado. Būkite protingi - tai tik dar vienas būdas pailginti jūsų čekį...

6. Dar apie parduotuvių išplanavimą - paprastai prekės, kurias ir taip perkate (vaisiai, daržovės, duonos, pieno, mėsos produktai) yra išdėliojamos apie parduotuvės perimetrą, o prekės, kurios nėra tokios būtinos ir mažiau naudingos jūsų mitybai (pusgaminiai, saldumynai, perdirbti produktai, vaisvandeniai) sudėliojamos parduotuvės centre esančiose lentynose. Todėl lengvai galite išvengti pagundų tiesiog eidami ratu aplink parduotuvę.

7. Vienintelės geros akcijos - kai mažinama kaina vienam produkto vienetui. Nors, iš finansinės pusės, lyg ir apsimoka pirkti pasiūlymus "4 už 2 kainą" ar "10 už 8 kainą", toks drastiškas kainos sumažinimas prekybininkams atsiperka keliais kartais išaugusiu parduotu kiekiu ir atlaisvintu nuo likučių sandėlių plotu. O jums ar atsiperka? Na, nebent vešite į Gariūnus perparduoti :)
Kitu atveju pagalvokite - ar tikrai jums reikia keturių tualeto valiklių, jei vieną butelį naudojate pora mėnesių? Juos nupirkę, turėsite valiklio - ne pirmo būtinumo prekės - atsargų aštuoniems mėnesiams, o pinigų, kuriuos jiems išleidote, jau nebe. Pirkite vieną, kuris yra akcijuojamas su normalia akcija vienam buteliui, o jei po poros menesių, kai šis baigsis, bus striuka su pinigais, nusipirksite pigesnį. O tokių akcijų kaip 8 pieno pakeliai už 3 kainą aš net nekomentuosiu. Nebent jūsų šeima tikrai išgers tiek pieno, kol baigsis jo galiojimo laikas. Pieno, kuris galioja du metus laikomas net ne šaldytuve, pirkti irgi nerekomenduoju.

8. Svarstydami, pirkti tą ar aną produktą, prisiminkite vieną skaičių - 30%. Tiek, pasak Jungtinių Tautų maisto ir žemės ūkio tarnybos, viso nupirkto maisto pasaulyje yra išmetama. Lietuvoje tikslių duomenų apie išmetamo maisto kiekį kol kas nėra, tačiau
Maisto Bankas vykdo apklausą jiems gauti. Jei joje sudalyvausite, pamatysite tarpinius rezultatus, kurie rodo, kad Lietuvoje maisto niekada neišmeta tik apie 3% žmonių, apie 28% išmeta maisto produktus, nes jie būna sugedę ir netinkami valgyti, apie 14% - nes maisto produktų galiojimas pasibaigė... Taigi, ar ta prekė, kurią laikote rankoje, tikrai neatsidurs šiukšliadėžėje?
9. Su praeitu punktu susijęs ir šis, labai paprastas patarimas - visuomet užmeskite akį į produkto galiojimo datą. Ir, manau, ne vienas jūsų žino prekybos centrų taisyklę, kuri yra gana logiška, tačiau mums, pirkėjams, nenaudinga - pildant lentynas, šviežesni produktai su ilgesniu galiojimu sudedami lentynoje toliau, kad pirmiau būtų išpirkti analogiški produktai su trumpesniu galiojimu. Todėl neverta pirkti kitos negu mėgstate varškės, jei jūsiškė galioja jau tik tris dienas - įkiškite ranką giliau į lentyną ir pažiūrėkite, kiek galioja ten sudėta jūsų mėgstamiausia varškė. Galite maloniai nustebti :)

10. Pastaruoju metu ir mūsų supermarketai ėmė siūlyti nuolaidas turintiems kuponus, kuriuos galite išsikirpti iš jų akcijinių leidinių ar atsispausidinti interneto svetainėse. Nors pirmieji tai daryti pradėjo RIMI, man labiau patiko IKI kuponai - jie iš leidinio gražiai išsiima, nes yra preforuotais krašteliais, o be to, ir kasoje aptarnaujami greičiau, nes ant jų yra skanuojami barkodai. Taupykite ir pinigus, ir laiką :)

11. Amerikiečiai (taip taip, tie patys, vis kemšantys greitą maistą :) mėgsta kartoti labai gerą posakį, kuriame telpa viskas, kuo galima vadovautis norint išsirinkti bent šiek tiek sveikesnį produktą, arba norint palyginti kelių gamintojų alternatyvas: "Nepirkite nieko, kas turi daugiau nei penkis ingridientus sudėtyje (tai yra per daug perdirbta); bent vieną ingridientą, kurio pavadinimo negalite ištarti (taip pat per daug perdirbta); bent vieną sintetinį ingridientą (tai yra prasto skonio); spalvotą paveiksliuką ant pakuotės (tai yra marketingas, nukreiptas į vaikus) arba skambų šūkį apie naudą jūsų sveikatai (tai yra klaidinantis faktas) ("Don't buy anything with more than five ingredients (it is too processed), with ingredients you can’t pronounce (also too processed), with anything artificial (it tastes bad), with a cartoon on it (it is a direct marketing to children), or with a health claim (it is misleading)."). Sutinkate?

12. Susilaikyti nuo neplanuotų ir impulsyvių pirkinių padės senas geras pirkinių sąrašas. Aš dažniau turiu jį galvoje, o popieriuje - tik kai reikia nupirkti tikrai daug produktų, dažniausiai šventėms. Tačiau popierinio sąrašo lengviau laikytis, o garantija, kad nieko nepamiršite - didesnė. Taip pat esu skaičiusi patarimą prie kiekvienos prekės prirašyti apytikslę kainą, ir, susiskaičiavus bendrą sumą, apsiperkant jos griežtai neviršyti.
13. Jei manote, kad patarimas neiti į parduotuvę alkanam, nes nupirksite daugiau, yra mitas, išbandykite jį praktiškai. Kiek man teko tikrinti savo kailiu ir klausytis apie kitų bandymus, šio patarimo veiksmingumas - 100% :)

14. Tikrinkite ne tik maisto prekių sudėtį ir galiojimo datą, bet ir pakuotės dydį. Ne vienas turbūt esate nupirkęs pigesnį produktą, tačiau vėliau pastebėję, kad visgi toje pakuotėje tik 900 ml pieno ar 800 g ryžių. JAV Maisto Marketingo Asociacija teigia, kad tokių dalykų nepastebi net 95% pirkėjų. O jei nenorite tapti "žmogumi-kamščiu", mintyse ilgai skaičiuojančiu, kurio dydžio pakuotę labiau apsimoka pirkti, užmeskite akį į kainų etiketes - jose dažnai, tiesa, labai jau smulkiu raštu, būna nurodyta kilogramo kaina.

Na va, iki gražaus skaičiaus pritrūko vieno patarimo, bet šiuo metu daugiau niekas į galvą nešauna. O ką prie šio sąrašo pridurtumėte Jūs?

11 po to ėmė ir dar prikomentavo:

Vilmantė Apytiksliai said...

ačiū!

Anonymous said...

1. Kartais ne tik laikas svarbus, bet ir pats prekybos centras. Štai būna nuleki apie 19val akropolio maksimon - per žmones lipt reik. O kartą tokiu metu nulėkėm į kažkokią trijų x'sų maksimą gyvenamajam rajone prie ukmergės gatvės - likau sužavėtas, jokio stumdymosi, jokių eilių.. Tas pat ir žirmūnuose - hyper rimi eilės didžiausios, žmonių krūvos, o vos už poros gatvių toliau nuo pagrindinių gatvių užsislėpusioj taip pat didžiulėj norfoj jokių varginančių kamščių, nors lankaisi ir tuo pat paros metu..

7. Na čia labai priklauso nuo konkretaus produkto. Jei produktas gali laikytis ilgai, ir žinai kad vėliau vistiek jo pirksi, tik jau už didesnę kainą (nes be akcijos), tai kodėl gi nepaimt.. Svarbiausia įvertinti, kaip dažnai tos akcijos pasitaiko, ar nėra kitų produkto alternatyvų, kuriems taip pat bus akcijos, ir ar yra namie pakankamai vietos (nes užsikrauti atsargom irgi nepatogu).

Anonymous said...

Dar pridėčiau - pirk tik tas akcijuojamas prekes, kurių kainas iki akcijos žinai. Bo mūsų prekybininkai mėgejai akcijines kainas palikti tokias pat kaip ir neakcijines (pats esu IKI susidūręs su tuo) arba net padidina (pats nesu susidūręs, tik žmonės kalba).

Namų Darkytoja said...

Vilmante - nėra už ką :)

Anonymous Nr.1 - tiesa, juk rašiau, kad geriausias laikas priklauso nuo parduotuvės dydžio ir darbo laiko. Kokioj Maximoj X prieš uždarymą 9 val bus pilna žmonių, o štai Akropolyje ar Hyper Rimi prieš pat uždarymą tuščia... Dėl 7 punkto - gal labiau buvo tiesa seniau, dabar, kai toks akcijų vajus visuose prekybos centruose, praktiškai bet kokią prekę, ar maisto ar ne, viename iš jų galima rasti už akcijinę kainą.

Anonymous Nr.2 - būna ir tokių atvejų, tiesa, taip pat seniau, iki krizinių laikų, kai akcijų reikėjo, o gamintojai nedavė ar negalėjo kainos sumažinti dėl kitokių priežasčių. Pastaraisiais pusę metų prekybininkams jau nereikia ir neapsimoka simuliuoti akcijų :)

vyr said...

aha, dėl to, kad per pietus mažai žmonių, nesutinku. Mūsiškėje norfoje - pats pikas. O kainas tai tik ir žiūriu už kilogramą, į kitas nekreipiu dėmesio. Jei pasitaio parduotuvė, kur nėra užrašyta tokių kainų, dažniausiai einu lauk ir neperku. Dar kitas dalykas - pvz. mėsos gaminių kokybė. Aukščiausia rūšis yra ne veltui aukščiausia, ten ir mėsos kiekis kitas. Galima pernelyg nusipiginti kokybės sąskaita (čia kaip tik patarimas dėl gražaus skaičiaus). Kas lankotės norfose pastebėkite etiketes ant jų mėsos gaminių - pavaizduota "dešros sandara". "Sąžiningo" marketingo pavyzdys :)

Anonymous said...

1. Man atrodo, kad pietų metu kaip tik būna labai daug pirkėjų. Mažiau negu iškart po darbo, tačiau dienos bėgyje pietūs man atrodo antras pagal nepatogumą laikas.
13. Jeigu einu į parduotuvę nebūdamas alkanas, praktiškai nieko nenusiperku. Namie praalkęs pastebiu, kad nėra ką valgyti. Todėl kaip tik stengiuosi į maisto prekių parduotuvę neiti sotus :)

P.S. Ne į temą: komentaro rašymo lauke neveikia navigacija nei kursoriais, nei home-end mygtukais. Labai labai nepatogu.

kukumalu said...

tiosos yra, na bet jei as iprastai perku po tris pakelisu pieno ir zinau triju pakeliu kaina, o uz tokia pacia man siulo isigyti tokio pacio kiekio 8nis pakelius, tia kodel gi ne? jei visi neisgerciau, ismesiu ;)

Namų Darkytoja said...

Vyr, kaip jau sakiau, daug priklauso nuo parduotuvės dydžio, darbo laiko, net vietos. Pavyzdžiui, į tą mažytę Maximą buvusiame vaikų pasaulyje kada beužsuksi - pilna žmonių, juk centras, tačiau jei per pietus užeisite į kokį HyperRimi Žirmūnuose ar Panoramoje, eilių nerasite...
O dėl kokybės sutinku, ir jokiu būdu nesiūlau nusipiginti jos sąskaitą. Geriau mažiau tos dešros pirkti, dažniau kokių kruopų ar bulvių, bet kai jau perkame, sudėtį būtina skaityti - esu mačiusi ir aukščiausios rūšies servelato, kurio sudėtyje buvo kokių tai odelių ar plazmos, brrr.

Namų Darkytoja said...

Anonymous Nr.3:
1. skaitykite komentarą aukščiau. Pietų meto patarimas, man rodos, geriausiai galiotų nedidelėms miegamųjų rajonų parduotuvėms...
13. Ach, čia jau fiziologija. Mano vyras irgi šiai grupei priklauso - jei ne alkanas, tai nieko ir nenupirks :)
O dėl to komentaro lauko - bandysiu aiškintis, kodėl taip yra, tikrai ne specialiai padaryta. Nors man (naudoju FF), puikiai veikia...

Namų Darkytoja said...

Kukumalu, jei jau tikrai išgeriate tris, kol nespėja sugesti, tai pirkite ir aštuonis, tik tų likusių penkių neišmeskite (žr. nuorodą patarime Nr.8), o geriau atiduokite, kam labiau reikia. Tokių žmonių šiuo metu tikrai daug aplinkui ir tik daugėja.

Kęstutis said...

Liuks įrašas.

Man asmeniškai pavojinga prekybcentriuose prisipirkt visokių pobrangių prekių "ne į temą", tad sąrašas tikrai praverčia.

O labai erzina kai koks žmogelis/ė sulaukia 10 žmonių eilę ir tik tada ima apžiūrinėti, rinktis, o ypač - klausinėti pardavėjos non-stop. Kokie tai dėmesio vampyrai.

Post a Comment

Rėžk drąsiai!

Blog Widget by LinkWithin
Search Engine Submission - AddMe